person holding compass

Skal du vælge en kur eller en kurs?

Rikke Strange-Hansen Kost, Livsstil, Personlig Træning, Træning Leave a Comment

Nu har vi haft besøg af Mr. Corona i snart 1 år. Og det har været et dyrt bekendtskab på det menneskelige plan på mange områder. Rigtig mange har desværre oplevet en nedgang i daglig aktivitet: Cykelturen til arbejde mangler, træningscentre har været lukket og er nu åbnet igen, men med begrænset antal deltagere på holdene, konkurrencer er aflyst, undervisning i idrætsforeninger har været begrænset, mm, hvilket for mange har betydet, at den daglige bevægelse er stærkt begrænset. Der blev også hygget lidt mere i de danske hjem med mad, vin og “lidt ekstra lækkert”.  

Nu kommer december snart og dermed januar og så går det igen løs med tilbud om benhårde bootcamps og lyn kure, der lover dig vanvittige vægttab på 4 uger. Magic Magic! Men med midlertidige løsninger får du midlertidige resultater! Det siger jeg lige igen: Med midlertidige løsninger får du midlertidige resultater!

Quick fixes vil aldrig blive din løsning, hvis du vil holde dit vægttab på den lange bane! Og hvis det du reelt vil tabe er fedtmasse og ikke muskelmasse. Langt de fleste tager de tabte kilo (og flere) på igen efter en kur. Det er en kortsigtet løsning og du ender ikke der hvor du havde planlagt/håbet på at ende.

Du bliver nødt til at gå væk fra tanken om en kur og i stedet for udstikke dig en kurs!

Og find så ud af HVORFOR din kurs er som den er. Måske du gerne vil til Bahamas, men måske du først skal starte med at tage til et smut til Thy! Lad mig forklare:

Lad os sige at din kurs er, at du gerne vil træne. Spørg dig selv, HVORFOR du gerne vil træne? Hvad er det du mener træning kan give dig? Måske du gerne vil tabe dig? Ok, Hvorfor vil du gerne tabe dig? Du kan måske ikke længere passe yndlingsbukserne. Hvorfor der det vigtigt for dig at passe de bukser? Måske du kan huske at dengang du kunne passe dem, da havde du en masse energi til at lege med dine børn, at du følte dig lækker og godt tilpas i din krop. Ok, så er det måske dette der er dit mål og din indre motivation: At føle dig attraktiv og have energi til dine børn og ikke så meget, at tabe de 4 kg. Din indre motivation, er den der skal drive dig, når det regner udenfor og sofaen lokker mere end træningstøjet.

Når din kurs er klar, så skal du gøre rejsen sjov og nydelsesfuld, så du får lyst til at fortsætte. Hvis din rejse kun er behæftet med søsyge, opkast, storme, oversvømmelser, kæntringer, så fortsætter du nok ikke så længe! Måske du godt kan lide at træne med andre: Spørg en veninde/ven om I skal træne sammen eller hop med på de mange hold, der er kommet udenfor. Hvis du elsker naturen, så find en træningsform, der er ude i naturen.

Sæt din barre så latterlig lav, at du rent faktisk får det gjort. Hvis træning absolut skal vare i 1 time (som mange har en historie om at den skal, for at virke!), så kan det virke som en kæmpe mental barriere, de dage hvor hjernen vil overbevise os om, at det er bedre at lægge sig på sofaen. De dage hvor hjernen siger: “Det har også været en lang dag på kontoret og jeg er træt!” Selv disse dage, skal du kunne følge din kurs. Træning kan sagtens vare 5 min! På sådan en dag, kan ambitionen være, at du bare skal tage dit træningstøj på. Når du har taget det på, så sætter du noget musik på. Når musikken spiller, så skal du bare træne i 5 min! Sæt barren, så du rent faktisk kan overskue det! Det kan også være at du bare vil deltage i dine børns leg nede på gulvet med at kravle, lave kolbøtter, hoppe i sofaen og danse til musik! (Tro mig, der er MASSER af træning i at kravle, slå kolbøtter, vejrmøller, mm.! :-))

Det kan også være at du skal fjerne ambitionen og præstationen fra træningen. Således at løbeturen ikke altid skal være den planlagte længde eller hastighed, hvis det er det der gør at du ikke kommer af sted, fordi det virker uoverskueligt. Så hav den intention for løbet, at du bare skal mærke jorden under dine fødder, høre rytmen af dit åndedrag, se farverne på træerne– at flytte fokus hen på nærværet og flowet i dit løb frem for din præstation. Find en ny rute, vær nysgerrig på at vælge nye uprøvede stier, tag på eventyr! Så kan det godt være at du alligevel ender med at løbe det planlagte antal km OG du kom rent faktisk ud at løbe. Dét er din tur til Thy! (uden sammenligning i øvrigt ;-)).

Og så skal du sørge for at du har gjort dit skib klar til rejsen. Sørg for at lappe hullet i skroget. Sørg for at din mast ikke er rådden og at dit sejl er spændstigt. Så er chancen for succes større. Selvfølgelig vil der komme kæmpe bølger undervejs. Det vil være storme, kastevinde, modvind mm. undervejs, der vil skubbe dig ud af kurs. Men jo stærkere din båd er jo hurtigere vil du komme tilbage på kurs igen.

Dit fundament her kan være støtten fra din familie, din træningsmakker, din coach og personlig træner. Det kan også være, at du sørger for at der altid er grønsager i dit køleskab, at du altid har rent træningstøj klart (som måske er lagt klar om aftenen), at cyklen er pumpet og pimpet, at dit løbetøj kan klare vind og vejr. Dèt er dit skib!

Rigtig god rejse!

Ps. Hvis du vil have hjælp til at finde din kurs og til din rejse, er du velkommen til at kontakte mig. Så kan vi tage en snak om hvad det er du kan bruge min hjælp til.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.