OM RIKKE

Personlig træning, Foredrag, Nerveflow  samt Livsstilsforløb til firma og private

Mine visioner


Bevægelse er liv!

Vi skal kunne bevæge os frit og smertefrit i vores hverdag, både i dag, i morgen og som 80-årige! Vores krop er skabt til bevægelse i alle planer. Vores hjerne har brug for 2 ting for at overleve: Brændstof (oxygen og glukose) og aktivering, herunder også bevægelse!

Som børn var vi nysgerrige og oplevede verden igennem alle vores sanser: Exteroception (hørelse, lugt, syn, smag, berøring), interoception (oplevelse af kroppens tilstand og følelser, hjerte, vejrtrækning, temperatur, mm), proprioceptisk (forståelse af hvor din krop og dine lemmer er i rummet og i forhold til hinanden), vestibulært (balance og ligevægt, oplevelsen af hvor du er i forhold til tyngdekraften), visuelt (syn). Vi legede rundt, slog vejrmøller, kravlede, klatrede i træer, osv. Vi udviklede et rimelig godt 3-D billede af, hvor vores krop var i verden og hvordan vi bevægede den.

De fleste voksne stopper med at bevæge sig i lige så varieret som de gjorde som barn. Vi sætter os ned foran en computer eller en TV skærm 8-10 timer om dagen, og stimulerer vores sanser mindre og bruger vores hjerne mindre og mindre til bevægelse. Det betyder, at vi vores risiko for smerter øges, vi bevæger os dårligere og mindre effektivt, vi får dårligere syn, dårligere balance, øget stivhed i kroppen, oplever måske svimmelhed, køresyge, træthed, mm.

Du bliver god til lige præcis det du rent faktisk gør, det meste af tiden!

Det vil sige, at du bliver god til det du gør mest i løbet af dagen. Hvis du sidder ned 8 timer om dagen på arbejdet, træner 1 time om dagen, sidder ned til aftensmad og bagefter foran fjernsynet og derefter går i seng. Hvad tænker du så du bliver god til? Du bliver god til at sidde ned! Den ene times træning, kan ikke opveje den negative effekt din stillesiddende hverdag har bidraget med.

Min mission er at vi skal blive bedre til at bevæge os.

Nogen skal ligefrem lære at bevæge sig igen – dvs. at kunne bevæge alle led i kroppen i alle de retninger, de er skabt til at kunne bevæge sig i. Vi skal kunne kravle, stå på hænder, balancere, afstandsbedømme, lege, samt gå, stå og løbe med god holdning.

For at sætte det hele lidt på spidsen, så vi en generation af forfatternumser, dårlige rygge, stressede og ineffektive kroppe! En væsentlig årsag til dette er, at vi sidder ALT for meget ned!

Smertefri hverdag og aktiv alderdom

Mit ønske er, at alle opnår de optimale betingelser for en stærk, mobil, aktiv og smertefri hverdag og ditto alderdom.

Vil du undgå sygdom i morgen, skal du træne og opbygge i dag!

Du er din egen flyttemand!

Du skal kunne håndtere hverdagens udfordringer – dvs. alt fra at flytte møbler rundt i stuen, kaste rundt med dine børn, fælde træer med en økse, cykle til og fra arbejde, ….. alt dette uden at få ondt i ryggen/nakken/skuldre mm. i flere dage efter.

Kroppens sprog

Kan du aflæse din krops signaler? Forstår du hvad den siger til dig? Kroppen er en fantastisk informationskilde til hvordan din tilstand egentlig er pt. De output du mærker, eksempelvis i form af smerter, stivhed, svimmelhed, ubehag, sult, tørst mm. er rent faktisk et signal til dig om at handle i en eller anden retning.

Din hjerne modtager konstant signaler fra dit nervesystem og på baggrund af de signaler forudsiger den hvordan din hvilesituation er (har du sovet og restitueret nok), hvordan er du ernæret og hydreret, hvor sikker er du, er der ubalancer i din krop, mm.

Desværre er vi blevet rigtig gode til at overhøre signalerne eller bedøve dem med smertestillende piller, mm. Hvordan reagerer du f.eks, når du får hovedpine? Tænker du over, hvad grunden til hovedpinen er og handler på det? Eller tager du en hovedpinepille og fortsætter som du plejer? Forebygger du eller bedøver du?

Din krop, ven eller fjende?

Jeg vil gerne slå et slag for at vi skal elske vores krop som den er her og nu. Den fortæller os om det liv vi har levet, om hvordan vi har behandlet den på godt og ondt. Den er din historie og den er et resultat af, hvad du har oplevet og hvordan du har behandlet den.

Det betyder ikke, at vi ikke kan ønske at ændre den. Min pointe er, at hvis man også fokuserer på processen i forandringen og ser den som en proces der skal fejres og nydes, så er vejen til målet væsentlig sjovere og fyldt med mere nydelse.

Hvis vi hele tiden jagter et mål og tænker: “Når først jeg er nået derhen, SÅ bliver jeg lykkelig!”, så jagter vi et spøgelse! Så vil vi bruge livet på at jagte lykken, for tro mig! Du er ikke lykkelig når du når det mål! For så sætter du et nyt mål, når du opdager, at dét sted heller ikke var så lykkeilgt som du havde forventet.

Ud med vægten!

Jeg ønsker at vende fokus mere over på de subjektive parametre (såsom energiniveau, koncentration, overskud, sexlyst, glæde, indre ro, bevægelighed, smidighed, mm.) og fokusere mindre på tallet på vægten. Hvis vægten får al opmærksomheden, vil selv en lille stigning i vægt kunne påvirke humøret hele dagen.

På den måde lader vi noget udefrakommende styre vores humør. I stedet for at mærke efter at kroppen føles lettere, er mere bevægelig, har færre smerter, mere energi og overskud, bedre humør, osv.

CV


Rikke Strange-Hansen

Jeg er certificeret EEP (Essentials of Elite Performance) og I-phase practitioner fra Z-Health Performance. Min tilgang til træning er derfor baseret på den hjerne- og  neurologiske videnskab, der ligger til grund for Z-health. En smertefri, bevægelig krop skabes ved at bruge hjernen!

Jeg er EHFA certificeret personlig træner og fitness instruktør og har arbejdet med klienter siden 2013, sideløbende med et andet fuldtidsarbejde. Nu arbejder jeg fuld tid med træning, coaching og foredrag.

Jeg har endvidere undervist i holdtræning siden 2003 i KSI (KU Studenteridræt, tidligere USG), Københavns Skiklub, COWI og Miljøstyrelsen.

I 2017 tog jeg skridtet og valgte at følge mit hjerte og min drøm: At leve af at inspirere og hjælpe folk til stærkere og smertefri kroppe med mere energi i hverdagen!

Rikke Strange-Hansen