Ny Strategi?

Rikke Strange-Hansen Livsstil Leave a Comment

Januar er højtiden for nytårsforsætter, for restriktive slankekure eller kostretninger (LCHF, palæo, kalorieunderskud, juice kure, vandkure, mfl.), bootcamps, for nye begyndelser, for nye mål, for intentioner, for hensigtserklæringer og for “Nu skal der satme ske noget”….

Februar er til gengæld højtiden for brudte aftaler, for fiaskoer, for tilbagefald, for selvsabortage, når man IGEN ikke lykkedes med at holde snuden i sporet, på binging (overspisning) af alt det, man fornægtede sig i januar, for crashing, fordi (trænings/kost)planen i januar var alt for hård og restriktiv.

Er det bare dig, der ikke “har viljestyrke og rygrad” til at holde snuden i sporet? Eller var den strategi du lagde i januar (eller hele sidste og forrige år for den sags skyld) en god og bæredygtig strategi?

Det er ikke fordi du ikke har viljestyrke eller har en rygrad som en regnorm. Det er helt naturligt, at du oplever et tilbagefald! Og forklaringen skal findes i din hjerne! Din skønne hjerne, som bare vil holde dig i live og beskytte dig. Den er ligeglad med at du lever i en verden af overflod. Det har din Retilhjerne ikke helt forstået. Den tror stadig, at du lever ude på savanen og skal kæmpe mod sabeltigere og potentiel sult.

Den ser for lidt mad/næring som et faresignal, så den vil gøre alt for at undgå, at du taber dig.

Og det fører mig hen til, at din strategi nok ikke er særlig god. Måske er dit ambitionsniveau for højt og du vil for mange ting på én gang. Måske din plan er at begynde at træne eller sætte dit træningsniveau op, samtidig med at du kører restriktiv kost evt. med stort kalorieunderskud, eller bare ændrer dine kostvaner. Måske har du også intentioner om at være bedre mod dig selv og andre, besøge din familie mere og huske at drikke kaffe med alle vennerne/veninderne mindst én gang om måneden, passe dit arbejde samtidig med at du vil være overskudsforælderen, der altid har nybagt brød klar til når børnene kommer hjem. Så har du sandsynligvis lagt en plan, der med største sandsynlighed vil mislykkedes. Det er ikke godt for dit selvværd, specielt ikke hvis du den type, der slår dig selv i hovedet og taler grimt til dig selv, når du ikke lever op til dine egne forventninger. “Nu mislykkedes du igen. Så kan det også være lige meget”-typen. Bliver dig glad og et bedre mennesker af at opleve fiaskoer og ved at tale dårligt til dig selv? Bliver du glad af at opleve succes og ved at rose dig selv? Hvilken situation får din selvtillid til at vokse og giver dig lyst til at fortsætte din plan?

Jeg er med på, at du sikkert vil tabe dig, komme i bedre form, have mere energi, mm., og at du helst vil have hurtige resultater. Men hvis du crasher efter 4-6 uger og du tager det hele på igen (eller måske mere end udgangspunktet) eller du i bedste fald ikke formår at fastholde de nye vaner, så er det en dårlig strategi at jagte de kortsigtede resultater. Du har brug for en strategi, der virker. Én der sigter langt og som du får succes med, så du har lyst til at fortsætte.

Det vil jeg meget gerne hjælpe dig med 🙂 Kontakt mig, så kan vi tage en snak om hvordan DU kommer i mål!

Kontakt mig her

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.