Effektiv bevægelse starter med god form/teknik

Rikke Strange-Hansen Livsstil, Træning Leave a Comment

I denne weekend deltog jeg i et træningsarrangement med flere hundrede mennesker – et arrangement som helt sikkert var for mennesker, der træner i forvejen. Så man kunne forvente, at deltagerne havde styr på deres teknik i øvelserne. Det var desværre ikke det jeg var vidne til!

Det var hyggeligt, og der er jo en fantastisk energi samlet ét sted, når mennesker, som basalt set elsker at bevæge sin krop mødes og bevæger sig sammen.

Men jeg blev også ked af det, for jeg var vidne til rigtig mange potentielle smerter! Måske ikke i dag eller i morgen, men i nærmeste fremtid.

I første fælles session var målet at udføre en workout på tid, dvs. inden for en given timecap. Trænerne gjorde alt de kunne for at motivere deltagerne til at øge tempoet og færdiggøre workouten så hurtigt som muligt. Der er for så vidt ikke noget galt i at træne i et højt tempo, så længe man ikke kompromitterer formen/teknikken, hvormed man udfører øvelserne.

Men hvad der ofte sker, og hvad jeg var vidne til, var at folk fokuserer så meget på tiden og på at udføre workouten så hurtigt som muligt, at øvelserne laves med virkelig dårlig form/teknik. Det er ikke bare ineffektivt, det kan også føre til smerter på sigt.

SAID princippet er en af de vigtigste grundprincipper inden for træning og generel bevægelse. Det står for Specific Adaptation to Imposed Demands. Det betyder, at når kroppen udsættes for en form for stress eller belastning, så tilpasser kroppen sig, så den kan modstå denne specifikke belastning i fremtiden. Udfører du armstrækkere med dårlig form, tjaaa så lærer du din hjerne at udføre virkelig dårlige og ineffektive armstrækkere! Som med tiden kan give dig skader og smerter. En virkelig dårlig investering!

Men princippet er ikke kun gældende inden for træning. Faktisk tilpasser kroppen sig til PRÆCIST det du gør det meste af tiden. Det betyder også, at hvis du sidder ned det meste af din dag, så bliver du virkelig god til at sidde ned. Din hjerne og din krop indretter sig derefter.

Indenfor Crossfit arbejder man ofte med AMRAP – As Many Rounds As Possible. Jeg vil gerne slå et slag for As Many Rounds As Pretty i stedet for. Når du ikke længere kan udføre en øvelse med den rette form og den rette muskelspænding, så stop! Det betyder ikke, at du ikke kan lave de planlagte repetitioner, men hvis en kort pause kan gøre, at de sidste repetitioner bliver spot on, så har du ikke trænet din hjerne til at øve dårlig teknik.

Fokuser på form! Når den er på plads kan du øge intensitet (vægt, hastighed eller repetitioner). Hver repetition tæller så lad hver repetition være lige så sprød, spændstig og kraftfuld som den forrige 🙂

God træning og effektiv bevægelse 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.